Porsche GT2
Porsche GT2: Nejsilnější silniční Porsche všech dob!
Nekompromisní monstrum se zjeví u dealerů koncem letošního podzimu za cenu okolo 5,3 milionu korun.
Jen jeden může být nejsilnější a nejrychlejší. 911 Turbo sestoupilo z trůnu a v Zuffenhausenu se ujalo vlády Porsche GT2.
Zabiják manželů, černá vdova, vstupenka na jízdu smrti… Na adresu Porsche GT2 se hned od jeho uvedení na trh začaly snášet nejrůznější přezdívky, které vypovídaly o jediné skutečnosti - GT2 je drsný a brutální stroj, který vyžaduje zkušené vedení chladnokrevného pilota s koulema z uhlíkové oceli, a i tak si čas od času vybere svou krutou daň. Bez všeho patosu, tohle skutečně není auto pro každého.
Nejnovější a poslední inkarnace 911 GT2 si právě odbyla svou světovou premiéru a okamžitě se stala nejsilnější devětsetjedenáctkou všech dob. Zasloužil se o to plochý přeplňovaný šestiválec původem z Turba, který prošel rozsáhlými úpravami, a po masivní dopingové kúře se jeho finální výkon ustálil na hodnotě 530 koní a točivý moment je 680 Nm v rozsahu 2200 až 4500 otáček.
Kouzlo úprav spočívalo v montáži většího turbodmychadla s variabilním časováním lopatek, vyšším plnicím tlaku a v neposlední řadě také (poprvé u přeplňovaného motoru) v expanzním sání, které snižuje teplotu pohonné směsi a zvyšuje účinnost spalovacího procesu. Celý systém ústí do výfukového potrubí, které je vyrobeno z titanu. Matematicky vyjádřeno se použitím drahého materiálu podařilo dosáhnout hmotnostní úspory 9 kg v porovnání s konvenční ocelí.
Brutální výkon, díky kterému vystřelí GT2 na stovku za 3,7 vteřiny, teče přes šestistupňový manuál na poháněná zadní kola. Absence čtyřkolky znamená pro GT2 obrovskou úsporu hmotnosti, auto váží 1440 kg - a to je výhoda necelých sto padesáti kilogramů oproti Turbu. Zadokolka ovšem také představuje mnohem více práce pro systém protiprokluzu (nebo neředěnou okruhovou zábavu). Standardní výbava GT2 obsahuje aktivní elektrické odpružení PASM, a tak nejsou devatenáctipalcová kola obutá do pneumatik 235/35 vpředu a 325/30 vzadu tím jediným, co drží auto na silnici.
Když dojde na lámání chleba, jediné, co může rozběsněnou GT2 zastavit, jsou standardní karbono-keramické brzdy odolné vůči vadnutí a redukující neodpruženou hmotnost o dvacet kilogramů. Nekompromisní monstrum se zjeví u dealerů koncem letošního podzimu za cenu okolo 5,3 milionu korun. Slušná cena za auto, které neustále lační po lidské krvi, ale umí jezdit za dvanáct a půl litru benzínu.
Potřebujete vědět:
Motor: šestiválec, boxer, turbo
Objem: 3600 cm3
Výkon: 530 koní v 6500 ot./min.
Točivý moment: 680 Nm v 2200-4500 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Maximální rychlost: 329 km/h
Hmotnost: 1440 kg
Spotřeba: 12,5 l/100km
Cena: 5 300 000 Kč (přepočet)
Vývoj
První generace GT2 spatřila světlo světa v roce 1995, to byla ještě 911 se vzduchem chlazenými motory. Přeplňovaný šestiválec 3,6 litru produkoval výkon 430 koní a točivý moment 540 Nm. Během dvouleté produkce bylo vyrobeno 172 kusů.
V roce 1998 se odehrály změny na motoru, výkon poskočil na 450 koní a krouťák se zvedl na 585 Nm. Při hmotnosti 1295 kg. Maximálka tři sta, stovka za 4,1 vteřiny. Prodáno bylo pouhých jednadvacet exemplářů.
Mnohem většího úspěchu se dočkala verze Evolution, která se stádem rovných šesti set koní zamířila do soukromých závodních týmů. S generací vodou chlazených motorů dorazila GT2 další generace, se 462 koni o deset procent silnější než Turbo, a i při zvýšené hmotnosti si dokázala nejen zachovat identický čas stokilometrového zrychlení, ale také atakovat o 15 km/h vyšší maximálku.
Mezi roky 2000 a 2003 bylo vyrobeno 963 exemplářů. Pak dorazila posílená verze se 483 koni a 640 Nm, která zhubla o dvacet kilo a uměla zasprintovat ke stovce za rovné čtyři vteřiny.