nový Nissan 350Z
9. 12. 2007
První jízda: nový Nissan 350Z
Nové "Zetko" míří na náš trh, tak jsme se s ním byli projet. Je ještě lepší, než jeho předchůdce?
Sportovní kupé Nissan 350Z dorazilo na evropské trhy teprve před čtyřmi lety, ale mezi nadšenými řidiči si už stihlo vybudovat téměř kultovní status. Není divu. Základní recept (výkonné kupé s téměř ideálním rozložením hmotnosti, atmosférickým šestiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol) je už léta povinná osnova pro každého, kdo chce nabídnout poctivou zábavu za volantem.Některé ingredience téhle receptury si ale už od začátku říkaly o vylepšení. Nepříliš robustní dílenské zpracování, silný valivý hluk, slabá světla, poněkud „traktorovitý“ motor... Loni tedy přišel první facelift. Patrně i samotný Nissan však uznal, že obětování točivého momentu ve prospěch vyššího výkonu (+20 koní) nebyl v případě těžkého auta moudrý krok. Tak to zkusili podruhé.
Při zběžném pohledu se 350Z modelového roku 2008 zdá být úplně stejné jako předchozí model. Podívejte se ale pořádně a odhalíte vyboulení na přední kapotě, které starším verzím chybělo. Není to samoúčelná paráda – zdvižení kapoty si vynutila instalace přepracovaného motoru VQ35HR.
Pořád je to vidlicový šestiválec 3,5 l s atmosférickým plněním. Podle Nissanu je však tahle jednotka z osmdesáti procent nová a měla by nabídnout hladší chod, dychtivější projev v horní třetině otáčkoměru a nižší spotřebu paliva. Nejvyššího výkonu 230 kW (313 k) dosahuje v 6800 ot./min., zatímco masivních 358 Nm točivého momentu je k dispozici přesně o dva tisíce otáček níž.
(Pro srovnání: první 350Z měl 280 koní a 363 Nm, v limitované sérii GT4 a modelovém roce 2006 to bylo 300 koní a 353 Nm.)
Mířily úpravy správným směrem? Těžko vyvozovat nějaké závěry z krátkého svezení po mosteckém závodním okruhu, nicméně motor má podobně mocný střed jako v původním 350Z a vytáčí se ještě lehčeji než loňská verze. Naštěstí zůstal i obhroublý zvuk, který se k drsnému charakteru auta výborně hodí.
Nešlo také přehlédnout, že spojka a řadicí páka nevyžadují tak velkou sílu jako u prvního modelu. Ne snad, že by „zetko“ vyměklo – nové nastavení je ale lepší kompromis mezi chlapáctvím a snadností ovládání.
Účinnost přepracovaných světlometrů jsme pochopitelně nemohli zhodnotit a přilnavý asfalt závodního okruhu v kombinaci s vysokými rychlostmi rozhodně nepředstavuje ideální místo pro jakékoliv pozorování ohledně valivého hluku. Zatím víme jen tolik, že ani nový 350Z rozhodně není tiché auto.
Podvozku se zásadnější změny vyhnuly – a to je jenom dobře. Pneumatiky Bridgestone Potenza RE050 o rozměru 225/45 R18 vpředu a 245/45 R18 vzadu měly přesvědčivou přilnavost i na mokré trati, ale v rychlých zatáčkách jsem byl s vypnutým ESP velmi opatrný. Čtenáři někdejšího Autocaru tuší proč a ti ostatní to laskavě nebudou rozpitvávat.
Navzdory některým asociacím bylo příjemné znovu si potvrdit, že ani v roce 2007 není Porsche jedinou automobilkou, která vyrábí sportovní auta s opravdu komunikativním řízením. A brzdy Brembo byly stejně silné a neúnavné jako vždycky.
Jak jsem už řekl: bylo mokro, necítil jsem se ve své kůži a na mosteckém okruhu jsem jezdil poprvé v životě, takže objevných poznatků se dnes nedočkáte. I tak je ale jisté, že 350Z zůstává jedním z nejlepších aut pro řidiče – a ve své cenové kategorii prakticky nemá konkurenci. Posuďte sami.
Za 350Z Coupé Pack zaplatíte jen 1 205 000 Kč, přičemž cena zahrnuje kožené čalounění sedadel včetně vyhřívání a elektrického seřizování, tempomat nebo audio aparaturu věhlasné značky Bose. A pokud se domníváte, že ve sportovním kupé nemají takové serepetičky co dělat, bude vám stačit neslušně nízkých 1 130 000 Kč. Roadster je pak o osmdesát tisíc dražší.